Inhoud: Vooraf met eerdere Uno werelden | Eerste UNO wereld | Probleem met “Better UNO” wereld | Eigen UNO wereld
De wereld is nog niet gereed voor publiek, dus link is nog niet mogelijk. Je kan wel vragen voor een link als je toch graag wil kijken en wat wil uitproberen.
De pijl rechtsonder in cirkel brengt je weer naar hier.
Vooraf met eerdere UNO werelden
UNO is een populair spel waarbij je anderen lekker dwars kunt zitten. VRChat kent al een aantal werelden met een UNO spel gedeelte, maar geen van allen kan “full” UNO spelen. Ze hebben allemaal een vereenvoudigde versie door gebrek aan dynamische spelverloop met UdonSharp. De eerste werelden zijn in SDK2 gemaakt. Een volledige UNO betekent met speciale kaarten: 7 en 0. Zonder hulp van UdonSharp zijn 7 en 0 kaarten lastig: je moet van plaats wisselen.
Eerste UNO wereld
Het ontwerp van UNO heeft als bedoeling dat men elkaar kan zien (belangrijk voor doven) en toch je kaarten verborgen kunt houden. De eerste wereld is alleen wel gemaakt in SDK2.
Zonder UdonSharp kan ik alleen gebruik maken van triggers, animators en colliders in SDK2 omgeving. Dit ontwikkeling begint in juni 2020. Testen gebeurt met vrienden om zoveel mogelijk ongemak eruit te halen en soepel te verlopen. Omdat ik samenwerk met doven, heb ik ook visuele kant toegevoegd zodat anderen zien wanneer ze aan de beurt zijn met de indicatie balk dat in het rond gaat. Dat gaat met de gele pijlen.
En als iemand de laatste kaart heeft, wordt dat mooi visueel getoond, je hoeft dus niet de roepen. Er is uitleg toegevoegd op de borden zodat iedereen weet hoe zo’n spel werkt. Ook spel rotatie wordt visueel getoond. Bij kaart 7 en 0 kan men zelf lopen naar de andere tafels (SDK2 beperking) terwijl kaarten verborgen blijven.
De probleem met nieuwe “Better UNO” wereld
Zodra UdonSharp mogelijk is, heeft iemand een nieuwe wereld gemaakt dat vrijwel automatisch verloopt. Helaas merk ik wel een aantal problemen op en het is ook niet heel vriendelijk voor doven. Een wereld ontwerpen is ook vooruit denken, en rekening houden met zoveel mogelijk mensen. De ontwikkelaar van “Better UNO” heeft hier geen kennis met doven, dat is wel te merken uit de screenshots.
Geen speciale 7 en 0 mode Gesloten ruimte 25 kaarten is erg onhandig De omgeving leidt teveel af. Je kan andere kaarten zien. Je kan anderen niet zien.
De nieuwe wereld gemaakt door een ander kent dus wat ongemakken, ook al is het visueel leuk ontworpen. Maar elkaar niet kunnen zien is niet echt gezellig en onprettig voor doven. De drukkere omgeving prikkelt sommige mensen aan met hoge visuele gevoeligheid (mensen met autisme zijn er vaak gevoeliger voor) en leidt wat meer af.
Feit dat je andere kaarten kan zien is ook niet goed. De kaarten vallen gewoon op de tafel, met als gevolg dat andere kaarten eronder deels verdwijnen: heel slecht overzicht. Het is een verkeerde ontwerp van de “navigatie”. Zeker als desktop is het nog meer gedoe om de juiste kaart te pakken. Want in UNO kan men zover gaan dat je meer dan 20 kaarten moet pakken door vele strafkaarten.
De wereld is dus niet goed vooruit bedacht met extremen van UNO spel. Met het ontbreken van 7 en 0 als speciale kaarten is dit geen volledige UNO. Het is nu meer eenvoudige versie. Vrienden vragen mij ook om een volledige versie te kunnen maken. En ja, daar ben ik mee begonnen en ik probeer dingen goed aan te pakken om de problemen van “Better UNO” wereld te voorkomen.
Eigen UNO wereld
Meer game opties Kaarten zijn goed zichtbaar Makkelijk elkaar zien, open ontwerp
De nieuwe opzet is zo ontworpen dat de kaarten goed zichtbaar blijven, zelfs met 30 kaarten. Ik zet alles in de lijst en dus niet als losse kaarten. Natuurlijk zijn losse kaarten leuker, want het komt overeen met de werkelijkheid. Maar je moet weten dat het verschil tussen VR en desktop nog wel groot is in bediening en beperkt in bewegen van armen. Dus met kaarten in lijst is het heel goed te doen voor desktop.
Door goed te gebruik maken van VRChat met globaal en lokaal, kan ik de kaarten verbergen voor anderen zodat stiekum kijken of meekijken niet mogelijk is. De open opzet van de spelwereld maakt het veel gezelliger op, je kan elkaar aankijken en de gebaren zijn zichtbaar voor iedereen. Dus vriendelijk voor doven.
Op het moment van schrijven heb ik alleen basis code gemaakt. Dat betekent dat er nog geen automatische kant geprogrammeerd is, met controle op 7 en 0 kaarten, stacking, straf kaarten pakken en kaart wisselen. Kaarten pakken, kaarten inleggen, sorteren, deze dingen werken prima. Team play is ook een UNO optie, en dat wordt ook verwerkt in mijn UNO. Het zal een uitdaging worden voor mij om alles goed te programmeren, maar zo leer ik meer van en onderzoek ik beter de oplossingen voor sommige problemen.
De synchronisatie is wel uitgevoerd, ik heb al getest met (nog zichtbare kaarten voor iedereen) om te kijken of basis werkt. Komende tijd kan ik dit verder afmaken.
Zoals je kan zien is goede “navigatie” omgeving in VR belangrijk om goed mee te kunnen werken, en natuurlijk rekening houden met de beperkingen van doven.