Inhoud: Ik en VRChat | UdonSharp | VR Omgeving
De pijl rechtsonder in cirkel brengt je weer naar hier.
Ik en VRChat
Sinds 2018 ben ik actief in VRChat. Het is een sociale platform die je kan spelen met VR headset maar het is ook mogelijk met de desktop computer zonder VR headset. De engine draait op Unity.
VRChat wordt ook gebruikt voor business en presentaties, er zijn al een aantal markten georganiseerd, vooral vanuit Japan, waar de community en business groot is. In Corona tijd, waar we niet meer mogen samenkomen, hebben mensen VRChat meer ontdekt en het aantal mensen is flink toegenomen. Er is een aantal virtuele conventies gehouden in VRChat, waardoor producten gepresenteerd konden worden. Dat kan allemaal op een veilige manier.
Vanaf half 2019 ben ik begonnen met diverse werelden te maken, om meer te leren in Unity. Het is belangrijk om een goede balans te zoeken hoeveel je in de wereld stopt en hoe nuttig het kan zijn voor de gebruikers. Maar ook voor de ontspannig en ervan kunnen genieten. De belangrijke reden voor mij om te leren bouwen is dat ik graag wil meehelpen aan VR-SL ontwikkeling, samen met een aantal dove mensen van over de hele wereld. Ik heb hiervoor les borden ontworpen en geprogrammeerd. Je kan het bekijken in deze portfolio.
Unity gebruikt programmeertaal C Sharp (bekend als C#) maar pas in april 2020 komt dat van de grond. Voorheen is het alleen maar SDK2, en dat is vooral animators, triggers en colliders. Het is beperkt om de veiligheid van de spelers, tegen misbruik (het stelen avatars en aflezen data van de spelers). Zeker omdat VRChat nog gratis te gebruiken is, is misbruik ook makkelijk. SDK2 is alleen minder flexibel en minder geschikt voor databases. Dat gaat veranderen sinds april 2020.
UdonSharp (U#)
Vanaf april 2020 is taal UdonSharp er bijgekomen, zodat men meer dynamische werelden kan maken, wat voorheen niet makkelijk was met vooral trigger-type SDK2. Databases zijn hier makkelijker te maken. UdonSharp is in feite beperkte C# code, dus ook met het doel om zo veilig mogelijke een omgeving te kunnen maken met codes. Met als doel om misbruik laag te houden. Gelukkig meer dan genoeg om geweldige interactieve en dynamische werelden te maken.
Ik ben nog steeds aan het leren met U#, samen met C#. Zo kan ik beter dingen programmeren. Niet alleen interactieve werelden zijn mogelijk, ik ga me ook meer bezighouden met games ontwerpen en bouwen. Zo kan ik meer leren programmeren en networking zo effectief mogelijk laten verlopen.
Virtual Reality omgeving
VRChat is een Virtual Reality omgeving, dat betekent in feite navigatie ontwerpen in 3D. Je zorgt ervoor dat iedereen goed met de wereld kan omgaan, en dat iedereen goed mee kan komen tijdens de lessen. Alles moet goed duidelijk zijn voor de mensen, ze moeten makkelijk kunnen rond kijken en er plezier aan hebben.
Met Unity is het mogelijk om eigen VR programma’s te ontwikkelen. Ik ben voor meer dan 2 jaar in VR omgeving actief met mijn headset, daarmee heb ik wat kennis opgedaan en ik weet hoe ik een wereld moet maken voor een prettige VR omgeving.
In tussentijd ben ik aan het leren voor een Unity developer als werk.