Inhoud: Ontwikkeling | Aanvullende zaken | Hoe werkt het spel?
Het spelwereld is te bekijken op: https://vrchat.com/home/world/wrld_19140888-b6ec-4e8c-bd14-14e16a71a59f
Ontwikkeling
Elke spelwereld begint met onderzoek en ontwikkeling. Wanneer ik zie dat er nieuwe product uit is op Booth.pm kan ik idee bedenken en een wereld omheen bouwen. Ik heb al eerder een karting wereld gemaakt en deze keer gaat het om het product “Tag Finder” dat iemand heeft gemaakt.
Na het bestuderen van product code en het testen van de mogelijkheden zie ik dat het gaat om afstandmeting plus hoekmeting tussen 2 punten: antenne punt en het object zelf. Tijdens testen ontdek ik een bug in een code, en dus pas ik de code aan zodat het weer werkt.
Dan moet ik natuurlijk een wereld omheen bouwen zodat Tag Finder gebruikt kan worden. Ik heb al eerder mooi asset van een groot gebouw gevonden en die blijkt geschikt te zijn om sterren te verstoppen. Het is volledig ingerichte low-poly gebouw. Dat is ook een voordeel omdat het spel ook speelbaar moet zijn voor Quest. Bij testen met Quest is dat inderdaad zo. Na volledige decoratie van de spelwereld kan ik de code maken voor het spel.
Bij het maken van een spel is eigen code nodig om het hele spel te beheersen. Het eerste ontwerp is nog met 20 sterren op de verschillende plekken, de 8 Tag finders worden gekoppeld met de script zodat data afgelezen kan worden, welke persoon en networking deel komt hier ook bij kijken.
De eerste code test met timer wordt eerst in Unity gedaan zodat basis werkt, en daarna kan ik uploaden voor netwerk test.
Na veel heen en weer zelf testen is code en Tag Finder klaar voor de test met vrienden. Daarmee kan code goed getest worden en problemen die vrienden tegenkomen worden genoteerd.
Na feedback krijg ik ook zelf meer nieuwe ideeën om het spel beter te maken. Ik voeg extra game modes toe om sneller te kunnen spelen met minder sterren. De mogelijkheid om apparaat te kunnen resetten en zo vrijgeven voor anderen is toegevoegd.
Omdat veel spelers te lui zijn om een lange tekst te lezen, voeg ik stap bij stap instructies toe zodat iedereen weet hoe het spel gaat en hoe het apparaat werkt. Diverse problemen in het spel wereld zijn ook opgelost.
En als laatste is afwerking panelen ook aangepakt en wat beetje mooier gemaakt.
Aanvullende zaken
Bij het ontwerp van de code zag ik wat problemen als spelers de Tag Finder pakken, en nog een keer andere pakken, krijg je meerdere namen in de spel overzicht. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Daarom wordt er code toegevoegd die controleert of het apparaat al is gepakt en wordt dan geregistreerd en dan gelockt. Andere apparaten krijgen een nummer zodat apparaat script ook zelf kan vergelijken of het geldig is of niet.
Voor een goede werking van deze security feature om meerdere pakken te voorkomen is er natuurlijk veel getest om een goede code ervoor te maken. Met het toevoegen van een knop voor Reset Device, kan het apparaat alsnog vrijgegeven worden en kan andere het ook gebruiken.
En als kersje op taart worden de spel ranking met tijden toegevoegd zodat men kan zien wie de snelste is.
Voor Quest moet ik de code beetje vertragen, want scannen kost wat rekenwerk en dat is niet prettig voor Quest, de frame drop is dan te groot. Een vertraging is toegevoegd zodat Quest meer adem krijgt en natuurlijk wordt er balans gezocht naar goede scan snelheid, zodat men sterren toch nog kan vinden zonder veel vertraging. Het apparaat moet dus redelijk vlot resultaat tonen.
Hoe werkt het spel?
Je pakt van de tafel een apparaat, een Tag finder. Er zijn 8 stuks, dus maximaal 8 spelers kunnen tegelijk spelen.
Vervolgens kan men kiezen uit 3 game standen: 5, 10 of 20 sterren opzoeken.
Het wereld bevat zelf 100 sterren, deze worden allemaal verstopt, en via random generator worden dan alleen 5, 10 of 20 sterren willekeurig geactiveerd. Zo is geen enkele spel gelijk en blijft het steeds uitdaging om ze te vinden. Niemand weet het, ik ook niet (ongeveer wel, maar niet exact, dus ik moet ook zoeken) en Tag Finders doen al prima werk om sterren te lokaliseren en ze vinden.
De sterren die gevonden en gepakt zijn, komen op het spel overzicht, maar ook op de aparte paneel waar sterren te zien zijn die gevonden zijn.
Iedereen kan het spelverloop volgen, aantal sterren zijn te zien op je eigen apparaat. Je weet zelf hoeveel je nog moet zoeken.
Het apparaat, Tag Finder, kan richting bepalen en sterkte weergeven. Hierdoor is lokaliseren mogelijk als je goed omgeving scant, ook boven en onder.
Er is batterij simulatie in Tag Finder die langzaam leegloopt. Ik heb 4 stations toegevoegd om het te kunnen opladen.
Het spel is niet moeilijk te spelen, je hebt geluk nodig om snel sterren te kunnen vinden. En uiteraard buiten spel heb ik extra dingen toegevoegd zoals pennen, spiegel en een toetsenbord, zodat doven en niet sprekenden ook kunnen communiceren met elkaar. Er is kar met eten toegevoegd met oppikbare eten en drinken objects. Dat verveelt minder.